Rapport: Het geheim van goed contact

28 november 2017

Met sommige mensen kun je lezen en schrijven. Je hebt aan een half woord genoeg. Het klikt. Je hoeft je zin niet eens af te maken, ze snappen je gewoon. Ken jij zulke mensen? Soms lijk je zelfs op elkaar, maak je dezelfde gebaartjes, neem je elkaars manier van spreken over….. Zo heb ik een vriendin, waarvan mensen denken dat wij zusjes zijn en hoor ik mezelf met verre familie in dialect praten, terwijl ik dat normaal niet doe.

Er zijn ook mensen waarmee het totaal niet klikt. Dan vallen er ongemakkelijke stiltes en wil je het liefst zo snel mogelijk weg. Je spreekt allebei Nederlands en toch lijkt het alsof je een andere taal spreekt. Je hebt een totaal ander wereldbeeld, je snapt niets van elkaar, er ontstaat gemakkelijk miscommunicatie en gedoe 🙂

Hoe kan dat toch? En misschien nog wel praktischer: hoe kun je, met die mensen waarmee het niet automatisch klikt, toch een goed contact hebben? Een collega, een belangrijke klant of iemand in je familie waar je toch mee moet of wilt communiceren.

Rapport

Een van de basistechnieken uit NLP die we hiervoor gebruiken is rapport. Je spreekt het uit als ‘rappoor’ en het betekent letterlijk: aansluiten. ‘Rapport’ is ook een begrip uit de behangerswereld: je kent misschien wel van dat behang met een patroon, waarbij je de banen precies op elkaar aan moet sluiten.

Mensen houden van mensen die hetzelfde zijn

Dat is een heel primitief instinct dat stamt uit de oertijd. Om te overleven was het belangrijk om bij de groep te horen, bij de kudde. Mensen zullen zich automatisch aanpassen aan de kudde, dat is een onbewust proces.

Misschien herken je dat wel, dat je in gesprek bent en ineens opmerkt dat je allebei dezelfde houding hebt aangenomen.

Het gave is, dat je dit onbewuste proces, ook bewust kunt toepassen. Met je beste vriend of vriendin is dit meestal niet nodig. Maar met die collega, klant of dat familielid waar het niet zo makkelijk mee klikt, kun je de communicatie sturen door bewust rapport te maken.

Hier zijn verschillende technieken voor:

De eerste is Matchen, (dit noemen we ook wel spiegelen): neem, subtiel (!) de houding, gebaren, stem (ritme, volume) en ademhaling van de ander over. Doe dit subtiel, anders wordt het een trucje en dan werkt het niet. De ander zal zich vertrouwd bij je voelen, want je ‘bent’ immers hetzelfde. Wanneer je dit vertrouwen hebt, kun je langzaam bewegingen gaan maken en kijken of de ander je volgt.
Dit proces noemen we Volgen en leiden: je zult eerst de ander moeten volgen om vervolgens te kunnen leiden.

Basishouding

Erg belangrijk is je basishouding: een houding van Fair Witness: onbevooroordeeld en vanuit oprechte bedoelingen. De ander zal het onbewust aanvoelen wanneer je het niet echt meent. De onderstroom is dan sterker.

Misschien herken je dat de medewerker van de klantenservice zegt dat hij je probleem ziet en je begrijpt maar ondertussen voel je aan alles dat je klacht niet gehoord wordt.

Mismatchen

Gelukkig heb je dan nog de techniek van het Mismatchen. Het tegenovergestelde van matchen.

Een veelgehoorde vraag van cursisten is: “En hoe beëindig je nou netjes zo’n eenrichtingsgesprek waar maar geen eind aan komt?” Herkennen we ook allemaal wel he?

Bewust juist tegengestelde bewegingen maken, kan ongemakkelijk voelen voor de ander. Meestal zal iemand direct zien dat je aandacht niet meer bij het gesprek is en kun je samen het gesprek afronden.

Doei doei!

Wanneer subtiel mismatchen niet werkt, heb je wat grover geschut nodig. Je kunt dan altijd nog verschrikt op je horloge kijken, opmerken hoe laat het al is, je voeten alvast omdraaien en wegwezen…. Doei, doei!

Mocht je hier nou nog veel meer over willen weten? Echt snappen hoe dit werkt en kunnen toepassen in verschillende situaties op je werk en thuis?
Beter worden in communicatie begint met ‘rapport maken’. Een belangrijke basis in de NLP workshops en opleidingen. Kijk op de site voor nieuwe data of neem contact op voor meer informatie.