Satir categorieën: Vijf stijlen om de energie in een groep te managen

25 juli 2017

Ken je dat? Je moet een presentatie geven en je publiek sukkelt weg: mensen gapen, kijken glazig of knikkebollen: niet erg fijn voor je zelfvertrouwen als spreker.

Of je staat voor de groep en het is onrustig. Je hebt net een oefening uitgelegd maar er gonzen nog veel vragen en iedereen kletst door elkaar.

Als je het lastig vindt om voor een groep te spreken of om een groep in het gareel te houden, lees dan even verder.

Juf Elly

Het is al lang geleden dat ik mijn zoon naar de kleuterschool bracht. Naar een klas vol krioelende, pratende, lachende, huilende, lawaaiige kleuters. Zo’n groep waarin je gemakkelijk overprikkeld raakt en zelf ook steeds harder gaat roepen om contact te krijgen. Herkenbaar? Voor mij, toen zeker, wel.

Juf Elly, de juf van mijn zoon ging dan juist fluisteren of heel zachtjes een liedje zingen, net zolang tot iedereen stil was. Ik kon daar met grote bewondering naar kijken.

Inmiddels sta ik regelmatig voor de groep en weet ik hoe je de aandacht van je publiek kunt trekken of vasthouden en hoe je de energie kunt sturen. In deze blog wil ik dat met je delen.

De Satir stijlen

Virginia Satir was een befaamd gezinstherapeute en veel NLP technieken zijn van haar afkomstig.

Zij onderzocht hoe mensen reageren op stressvolle situaties binnen de gezinnen waar zij werkte. Ze ontdekte daar 5 verschillende reactiepatronen in: Houdingen waar mensen in chaotische situaties automatisch inschieten.

Op deze vijf houdingen zijn de Satir-stijlen gebaseerd en deze kun je gebruiken in je training of presentatie om de energie in je groep te managen. Om de aandacht te trekken of erbij te houden of juist om de boel te kalmeren als er onrust is.

De vijf stijlen zijn:

  1. De blamer: In de gezinnen van Satir was dit degene die ging beschuldigen. Deze houding kun je gebruiken als je een punt wilt maken. Je wijst met je vinger en benadrukt iets wat belangrijk is. Je wilt dat je groep dit echt onthoudt!!
  2. De placater: Deze houding is eerder verontschuldigend, nederig: “Ik kan er ook niets aan doen, ik heb het niet verzonnen, ik heb er niets mee te maken”. Je haalt hiermee de aandacht van jou als persoon af. Jij kunt niet de ‘schuld’ krijgen… het ligt aan de stof, de school, de ontdekker…..
  3. De distracter: In chaos gezinnen is dit de clown. Het kind wat grapjes gaat maken om de spanning af te leiden. Als trainer mag je hier even lekker ontregelen. Maak gekke sprongen, grappen, doe iets totaal onverwachts. Reken maar dat je groep acuut wakker en alert is en in een andere stemming komt.
  4. De computer: gaat rationaliseren. Afstandelijk benoem je de feiten. Emotieloos. Gevoel telt niet. “Dit is hoe het zit”.
  5. De leveler: De leveler weet wat er nodig is, wekt vertrouwen, rustig, evenwichtig en in balans. “Rustig maar, ik leg het nog een keer uit. Het komt goed”.

In de NLP Master Practitioner die dit najaar start, behandel ik de Satir-stijlen. Als je meedoet, leer ik je ook de bijbehorende lichaamshouding en tonaliteit zodat jij congruent in al deze rollen kunt stappen. Zeker weten dat je je groep op het puntje van hun stoel krijgt!