Strategieën: Je persoonlijke stappenplan voor succes

24 augustus 2020

Een strategie is de manier waarop je dingen doet en bestaat uit een opvolgend aantal kleine stappen.  Als jij onhandige dingen doet met ongewenst resultaat, is het nuttig om te kijken welke stappen jij precies doet.

Onhandige strategie

Het overkomt me regelmatig. Dat ik op het station mijn fiets niet meer terug kan vinden. Heel onhandig. Herken jij het? Hoe doe jij dat? Hoe onthoud jij waar je je fiets hebt geparkeerd? Of je auto in een grote parkeergarage? Je plek in de bioscoop of het theater?
Bij navraag blijkt dat mensen daar verschillende manieren voor hebben. De een maakt er (in gedachten) een foto van. De ander telt het aantal stappen, verzint een associatie of dreunt intern een riedeltje op.

Je persoonlijke stappenplan: Hoe doe jij wat je doet?

We hebben ‘strategieën’ voor hoe we dingen doen. Al onze dagelijkse activiteiten zijn opgebouwd uit kleine (denk)stapjes: een persoonlijk stappenplan. Nu klinkt een plan redelijk bedacht. Echter meestal zijn je strategieën onbewust.

Hoe lukt het jou bijvoorbeeld om dingen te onthouden, om ’s morgens fris en fruitig op te staan? Hoe beslis je wat je koopt? Hoe word je verliefd? Hoe raak je gemotiveerd?

Wanneer je je strategie kent voor iets waar je goed in bent, of misschien juist voor iets waar je niet goed in bent, heb je een waardevolle tool in handen om gedrag te veranderen.

Hoe zit het precies?

Van jongs af aan ontwikkelen we strategieën voor bepaald gedrag: succesvol of juist onsuccesvol gedrag. Als je iets heel vaak doet op een bepaalde manier raakt het proces geautomatiseerd en wordt het onbewust.

Daardoor herken je niet hoe je steeds weer in dezelfde valkuil trapt. Of waarom jij goed bent in bepaalde dingen, voor jou is dat heel normaal.

We hebben strategieën voor van alles. Voor verliefd worden. Hoe we aankopen doen. Voor je ongelukkig voelen, voor motivatie, voor in de problemen raken.

Strategieën uitzoeken

Heel handig dus om uit te vinden welk stappenplan jij precies gebruikt. Welke denkstappen je volgt. Zowel bij de succesvolle handelingen als bij de valkuilen.

Strategieën zijn opgebouwd uit zintuiglijke ervaringen en kennen een bepaalde volgorde.

Je kunt de strategie van iemand onderzoeken. De coach of begeleider vraagt wat er als eerste gebeurt als je met bepaald gedrag start. Wat je dan ziet, hoort, voelt of denkt. En wat gebeurt daarna, en daarna? Komt er een beeld, geluid, gevoel of een gedachte?

Je strategie herhalen bij succesvol gedrag

Als je je strategie kent, kun je dit herhalen en ook inzetten bij andere acties, waar je eenzelfde resultaat wilt bereiken. Je kunt ook een strategie van iemand anders uitvragen en overnemen als die iets kan wat jij ook graag wilt kunnen. (Binnen NLP noemen we dit modelleren).

Mijn onthoud-strategie

Mijn fiets was ik dus regelmatig kwijt op het station. Maar mijn telefoonnummer, een bankrekeningnummer of pincode, kan ik goed onthouden. Hoe doe ik dat?
Ik ontdekte dat ik nummers onthoud door ze als het ware intern te ‘zingen’. Ik zeg ze een aantal keer tegen mezelf, zodat ik het hoor, soms gekoppeld aan een melodietje. Als ik nu mijn fiets parkeer, onthoud ik het nummer dat op het rek staat door dat nummer een aantal keren tegen mezelf te zeggen. En dat werkt voor mij. Het scheelt een hoop zoeken.

Je strategie wijzigen bij onsuccesvol gedrag

Als je merkt dat één van de stappen steeds zorgt voor een negatief resultaat, kun je die ene stap wijzigen zodat het een ander, gewenst resultaat oplevert.
Je haalt een stap weg en vervangt die door een andere, meer kansrijke stap. (Eigenlijk net alsof je een recept aanpast). Vervolgens oefen je dit direct een aantal keer zodat je brein de kans heeft een nieuw paadje te creëren en er een nieuwe onbewuste strategie kan ontstaan.

Voorbeeld:

Ik heb een hekel aan opstaan en start mijn dag vaak chagrijnig. Niet fijn.
Toen ik mijn strategie liet uitvragen, bleek dat ik eerst de wekker HOOR. Ik ZIE dat het nog donker is en DENK: “Gatver, ik heb geen zin om eruit te gaan”. Die gedachte herhaal ik vervolgens in mijn hoofd en HOOR ik mezelf steeds zeggen. Daar kwam het rotgevoel vandaan.

Het chagrijnige gevoel komt dus niet door het HOREN van de wekker en ook niet door mijn GEDACHTE maar door de interne dialoog direct daarna. Toen ik dat doorhad, kon ik die stap veranderen. Als ik nu de wekker HOOR en DENK: “Gatver…” zeg ik bewust tegen mezelf: “Een nieuwe dag, wat ga ik doen vandaag?” Het levert een ander gevoel op en maakt opstaan een stuk prettiger.

Nieuwsgierig hoe jij het doet?

Welke onbewuste strategie zorgt er bij jou voor dat je steeds weer in bepaald gedrag vervalt? Wat zou jij anders willen doen? Of wat zou je willen leren van iemand die ergens heel goed in is?
Door iemands strategie uit te zoeken, ontdek je zijn stappenplan en dat kun jij herhalen. Het is een super waardevolle NLP techniek die je leert in de NLP Master Practitioner opleiding.

Wil je overleggen hoe jij iets kunt hebben aan NLP? Neem gerust contact met me op.