Eerste hulp bij Gedoe: tips van Giraf: tip 5: Waarden en behoeftes

28 april 2020

Eerste Hulp bij Gedoe, tips van Giraf:

Kom sterker uit het gedoe. Met deze NLP tips van Giraf word je weerbaarder en kom je sterker uit het gedoe. Je krijgt handvatten voor meer zelfvertrouwen en eigen regie over hoe je je voelt.

Tip 5: Wat is je behoefte?

Is er gedoe? Tussen jou en anderen of zit het gedoe in je eigen hoofd?

Stel jezelf (of de ander) de vraag: Wat is je behoefte, wat heb je nodig of wat vind je belangrijk?

NLP zegt: achter elk gedrag zit een positieve intentie. Alles wat we doen, doen we om een behoefte te vervullen. Hiervan zijn we ons vaak niet bewust.

Wanneer er niet aan je behoefte is voldaan of als een belangrijke waarde niet is vervuld zul je weerstand voelen. Het maakt je boos, ontdaan, verdrietig.

Lekker belangrijk!

Andersom: als een behoefte of belangrijke waarde wel is vervuld voel je je lekker, blij, voldaan. Iets voelt dan zinvol, het gaat ergens om.

Wanneer je weet wat je nodig hebt of wat je belangrijk vindt, krijg je keuzemogelijkheden in het vervullen van deze behoefte of waarde.

Bijvoorbeeld:
Misschien ervaar je momenteel veel onrust. De wereld is in rep en roer, er is veel gedoe en onzekerheid. Je baalt ervan, bent opstandig of bang. Misschien heb je wel behoefte aan duidelijkheid en geruststelling.

Als je weet wat je behoefte is, wat kun jij dan zelf doen om dat, nu te ervaren?

Kijk hierbij naar wat binnen je eigen invloed ligt.

Dat het virus stopt, ligt niet binnen jouw invloed. Het journaal uitzetten en een bad nemen wel. Op deze manier kun je rust ervaren.

Zo kun je voor elke behoefte of waarde wel manieren verzinnen om eraan te voldoen. In het echt of in een visualisatie. (Je brein kent het verschil nl. niet en zal de bijbehorende pretstofjes aanmaken).

 

Oefening: Wat vind jij belangrijk?

Tijdens mijn workshops doen we vaak onderstaande oefening. Het is een eerste kennismaking met waarden. Waarden zijn belangrijke richtinggevers in ons leven. Vaak op onbewust niveau. Je kunt deze oefening doen op verschillende gebieden, b.v. je werk, je privé-leven of je relatie.

Ook leuk om af en toe te herhalen en bij stil te staan. Vraag jezelf af of er in deze baan of hoe je nu je leven leeft, wordt voldaan aan dat wat je het allerbelangrijkst vindt. En hoe kun je ervoor zorgen dat je meer volgens je waarden leeft?

Waardenkaartjes

Met behulp van de Waardenkaartjes  kun je kijken naar wat jij echt belangrijk vindt.

Zoek een rustig plekje, maak een kopje thee, zet evt. een relaxed muziekje op en ga er even voor zitten.
Print de PDF en knip alle kaartjes uit.

Vervolgens verdeel je de waarden in drie stapeltjes:

Belangrijk – Beetje Belangrijk – Niet belangrijk

Uit het stapeltje Belangrijk kies je vervolgens de 5 allerbelangrijkste waarden.

Zet deze in een top 5. Plak ze op een kaartje of maak er een foto van.

Dit zijn je belangrijkste waarden! Zorg dat deze waarden in jouw leven zijn.

Kies, doe dingen die aan jouw waarden voldoen. Dat maakt je gelukkiger, meer betrokken, je bent meer afgestemd, het voelt zinvol. Zo kom je sterker uit het gedoe!

De oefening vind je hier in PDF:

Waardenkaartjes

Energie en regie

Stilstaan bij jouw behoeftes. Contact maken met je waarden. Erkenning. Alleen dat al, kan een shift geven in hoe je je voelt, een andere stemming, andere energie. Je krijgt weer contact met jezelf en keuzemogelijkheden. En dat geeft je weer meer regie. Ook of misschien wel juist in deze onrustige tijd.

N.B. Behoeftes en waarden zijn niet precies hetzelfde maar er is veel overlap en de reactie erop is gelijk.

De eerdere tips lees je hier terug:

tip 1: neem ff afstand
De eerste stap is om je gedoe op te merken en eruit te stappen, afstand te nemen.

tip 2: feiten, geen verwijten
Benoem wat je waarneemt. Concreet specifiek! Wat zie je, wat hoor je, wat merk je?

tip 3: benoem gedrag
Geef feedback op gedragsniveau in plaats van identiteitsniveau.

tip 4: laat de boel de boel en voel
Als je aandacht besteedt aan hoe je je voelt, kan het stromen.