Omgaan met gevoelens: surfen op de emotiegolf

13 oktober 2020

Omgaan met gevoelens vinden veel mensen lastig. Onprettige gevoelens vermijden we liever. We hebben verschillende manieren om ons gevoel de kop in te drukken. Helaas zijn die meestal niet zo effectief.

Weglopen voor je gevoel

Misschien herken jij het in hard werken, mopperen, snoepen, netflixen, eindeloos scrollen op je telefoon of te veel wijntjes drinken. Het kunnen onbewuste strategieën zijn om maar niet te hoeven voelen.
Zelf ben ik goed in analyseren. Eindeloos in mezelf onderzoeken wat er speelt. Dat malende hoofd houdt me bij het voelen weg. Functioneel zou je zeggen. Maar het is geen handige strategie. Want het rotgevoel wordt uiteindelijk alleen maar groter.

Blijven hangen in je gevoel

Een andere strategie is blijven hangen in het gevoel. Steeds maar herhalen hoe erg het allemaal is. Sommigen kunnen dit lang volhouden: weken, maanden, zelfs jarenlang. Dit is niet alleen vermoeiend voor jezelf maar ook voor de mensen in je omgeving. Die zien je aankomen met weer dat verhaal.

Energievreter

Met alle macht proberen het gevoel eronder te houden, als een strandbal die je onder water probeert te duwen, slurpt energie. Met alle gevolgen van dien. Vroeg of laat knalt die bal in alle hevigheid omhoog.

Durf te voelen

Omgaan met gevoelens gaat over opmerken wat er is. Een gevoel volgt op een gebeurtenis. Je ervaart sensaties in je lichaam. Prettig of onprettig. Het uiten van die gevoelens, noemen we emoties. Emoties zijn gevoelens in beweging (van het Latijnse emovere). Dat is een natuurlijk proces. Gevoelens komen in golven. Ze komen op, zijn even heftig en nemen dan weer af.

Emotiegolf

Intense emoties duren hooguit enkele minuten. Een geruststellende gedachte als het gaat om gevoelens die we liever niet hebben. Als je de ontlading zijn gang laat gaan, kan de emotie zijn natuurlijke golfbeweging afmaken. Dan ontstaat er ruimte voor nieuwe ervaringen.

You can’t stop the waves, but you can learn to surf

– Jon Kabat Zinn

Leren omgaan met gevoelens gaat niet over het vermijden ervan. Het gaat niet over verklaren en rationaliseren. Stilstaan, herkennen en meebewegen met de gevoelens, is een effectievere methode.

 

Ook leren surfen op je emoties? Ik help je graag. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.