Hou je vakantiegevoel vast met deze simpele NLP techniek

02 augustus 2017

“Fijne vakantie gehad?” De eerste ochtend op je werk na een heerlijke vakantie begint vaak met die vraag. Je toont een paar vakantiekiekjes, vertelt waar je bent geweest en zo zit je de eerste uren nog wel een beetje in de vakantiemodus.

Helaas is na die eerste werkdag dat ontspannen gevoel vaak snel verdwenen.

Je mailbox zit vol. Je wordt bijgepraat op zaken die hebben gespeeld en met een beetje pech zie je je to-do lijst zich vullen met klussen.

Oei, we zijn er weer.

Herken je dit? Na een paar dagen vraag je je verbaasd af waar dat relaxte vakantiegevoel überhaupt is gebleven.

NLP oefening om je vakantiegevoel langer vast te houden

Gelukkig kun je dit gevoel snel weer terug krijgen met de volgende oefening:

Ga even rustig zitten, met je ogen open of dicht, net wat je prettig vindt. En haal maar een paar keer diep adem. Zo…. Voel maar hoe je hier zit. Je voeten op de vloer, je rug tegen de leuning van je stoel en je schouders lekker los aan je lichaam.

En terwijl je hier zo lekker rustig zit, je ademhaling zachtjes en vanzelf gaat, herinner je dan het fijnste moment van je vakantie.

Misschien ben je dan op het strand, wandel je in het bos of zit je op een heerlijk terrasje of bij een kampvuurtje. Kijk maar wat voor jou het ultieme vakantiegevoel was.

Ga maar helemaal met je aandacht weer terug naar dat moment, naar die ervaring. Daar en toen. Waar ben je? Ben je alleen of zijn er anderen bij? En kijk maar om je heen, wat zie je allemaal? Is het licht of donker, zijn er veel of weinig kleuren? Zie maar weer helemaal wat je toen zag.

En luister dan eens naar alle geluiden die er waren. Hoe klinkt het daar? Misschien hoor je een kakafonie van geluid of misschien is het helemaal stil. Hoor maar weer helemaal wat je toen hoorde.

En terwijl je daar helemaal bent, welke gevoelens zijn er? Hoe voel je je? Voel je je blij, ontspannen of energiek, zelfverzekerd, geliefd?  En waar voel je dat in je lichaam? Voel maar weer helemaal wat je toen voelde.

En misschien ruik je weer de geuren en proef je de smaken weer die horen bij jouw vakantie. 

En maak dat gevoel dan groter. Vul je hele lichaam met dat gevoel, met dat beeld, die geuren en smaken en laat de klank van het woord wat daarbij hoort, resoneren in al je cellen. En maak het zo groot mogelijk. En adem dit gevoel een paar keer in en uit. Zolang als je wilt. En kom dan langzaam weer terug in het hier en nu.

Klik hier voor een gratis Audio opname van deze associatie-oefening

Lekker? Wat merk je nu aan je stemming?

Ik wed dat je weer helemaal in de flow van dat moment zat. Alsof je weer helemaal ter plekke was.

En weet je wat nu zo gaaf is? Dit kun je dus altijd doen. Op elk moment van de dag kun je dat voelen waar jij behoefte aan hebt: ontspannen en rustig. Of juist energiek, vrolijk, vol zelfvertrouwen of liefde. Kies zelf maar.

Door je een situatie te herinneren waar je dat gewenste gevoel had en dan al je zintuigen bij langs te gaan. Door je helemaal in dat moment te associëren, kun je de bijbehorende stemming weer ervaren. Dit is een hele krachtige techniek om je stemming te managen.

En zo kun je ook je vakantiegevoel opnieuw ervaren. Wanneer je maar wilt!

Voor wie het prettig vindt om bovenstaande oefening begeleid te ervaren, heb ik ‘m ingesproken via Soundcloud: Audio opname van associatie-oefening

Wil je meer simpele, praktische NLP-technieken leren kennen?

Via mijn facebookpagina of de nieuwsbrief hou ik je op de hoogte.