Eerste Hulp bij Gedoe: Tips van Giraf, tip 1: Neem ff afstand!

17 april 2020

Eerste Hulp bij Gedoe, tips van Giraf:

De huidige tijd geeft veel gedoe. Gedoe in de wereld en gedoe thuis, in de communicatie tussen mensen en gedoe in je eigen hoofd. Daarom een serie tips van de Giraf: Eerste Hulp bij Gedoe.

Tip 1: Neem ff afstand!

Wanneer er gedoe is, merk je vaak dat je er ‘middenin’ zit. Alsof je wordt opgezogen in het gedoe, je zit middenin de reuring. Je ziet van alles, je hoort het, je schreeuwt, maalt, het zit in je hoofd, het houdt je bezig, je voelt het in je lijf.

Je bent helemaal met het gedoe ‘geassocieerd’.

Op zulke momenten is het fijn om even afstand te nemen: die giraf heeft niet voor niets zo’n lange nek! Die kijkt van een afstandje naar het gedoe.

Associëren – Dissociëren

Binnen NLP kennen we de begrippen associëren en dissociëren.

Als je geassocieerd bent, zie je de situatie vanuit je eigen ogen, je hoort door je eigen oren, je voelt je lijf, je zit er a.h.w. middenin. Je bent onderdeel van het gedoe en zo ervaar je het ook.

Als je gedissocieerd bent, kijk je naar jezelf in de situatie, je hoort jezelf praten en je kijkt  van een afstandje naar de gevoelens en het gedoe wat zich daar afspeelt.

Beide technieken zijn handig. We kunnen het allebei maar sommige mensen hebben een voorkeur voor een van beide. Toch kun je het oefenen. Het is een handige NLP-tool!

Als je verliefd bent, het naar je zin hebt, je geniet van lekker eten of een film dan is het fijn om geassocieerd te zijn. Het wordt dan nog intenser. Je bent in de flow.

Maar als er stress is, gedoe, ruzie of andere ellende dan is het fijn om er uit te kunnen stappen en er van een afstandje naar te kijken. Dan wordt de beleving minder intens.

Tel maar even tot 10!

Vaak doen we het al vanzelf als er gedoe is: je trekt je terug, gaat even naar buiten, maakt een ommetje. Time-out. Dat is heel goed.

Mijn vader zei vroeger altijd als ik bij gedoe een broertje te lijf wilde gaan: “Dan tel je maar even tot 10!”

Dus tel tot 10, haal adem, voel je voeten op de vloer, neem een time-out, loop even naar buiten, naar boven of ga ergens anders zitten: dat wat in de situatie mogelijk en gewenst is. Soms zal het niet lukken om er letterlijk even uit te stappen, maar in je hoofd kan dat wel. Maak je nek maar lang, net als giraf.

Je zult merken dat je weer wat beter kunt nadenken, dat je uit je automatisme gaat en weer kunt schakelen naar je volwassen zelf, je giraf. Je wordt rustiger en krijgt weer overzicht.

Tip 1 bij gedoe: neem afstand

Dus, als je opmerkt dat er gedoe is: neem afstand. Adem en schakel bewust naar je giraf.

Een (korte) visualisatie-oefening om het verschil te voelen tussen associëren en dissociëren, vind je hier:

Oefening associëren – dissociëren

Wat cursisten schrijven over de techniek associëren – dissociëren:

“Door NLP heb ik geleerd op een bewuste manier met de technieken associëren en dissociëren om te gaan. Dit is heel helpend geweest om te snappen waarom ik in sommige situaties het gevoel heb dat ik weer helemaal  in het moment zit met alle emoties die daar spelen en hoe ik dat op afstand kan brengen met dissociëren.”

“Het is heel leuk, dat je mooie herinneringen nog mooier kunt maken. Ook hierbij helpt het dat ik zo enorm visueel ingesteld ben en er daarom veel baat bij kan hebben om bewust te dissociëren of te associëren op beelden.”

“Ik gebruik het associëren en dissociëren heel bewust tijdens vergaderingen :-).”

Meer weten?

Wil jij hulp, sparren, meer weten?

Neem dan even contact op. Ik denk graag met je mee. Een online coachgesprek behoort tot de mogelijkheden.