Eerste Hulp bij Gedoe, Tips van Giraf: tip 4: Gevoelens

20 april 2020

Eerste Hulp bij Gedoe, tips van Giraf:

De huidige tijd geeft veel gedoe, gevoelens en emoties. Er is gedoe in de wereld en gedoe thuis, in de communicatie tussen mensen en gedoe in je eigen hoofd. Daarom een serie tips van de Giraf: Eerste Hulp bij Gedoe. Zodat je meer rust en harmonie kunt ervaren.

Tip 4: Laat de boel de boel en voel!

Dat wat je hebt waargenomen, doet iets met je. Een gevoel is een lichamelijke reactie op een gebeurtenis.  Zo kun je verdriet voelen als je iets bent kwijtgeraakt en trots als je bent geslaagd voor een examen.

De woorden gevoelens en emoties worden door elkaar gebruikt.
Emotie betekent in het Latijn “emovere” wat staat voor “energie in beweging”. Het is goed om gevoel te voelen en emoties te uiten. Vaak durven we niet naar het voelen toe. Zijn we bang om overspoeld te raken. We gunnen ons er de tijd niet voor of zijn het niet gewend.

Laat de boel de boel en voel!

Tip 4 is voel! Sta stil bij wat je voelt.

Wat voel je precies? Waar zit het gevoel in je lichaam?

We vinden het vaak lastig om onze gevoelens te benoemen en missen de woordenschat.

Giraf staat stil bij wat er van binnen speelt

Onze gevoelens zijn afgeleid van de 4 B’s: Bang, Blij, Boos, Bedroefd en komen voor in allerlei bewoordingen: machteloos, ontdaan, geraakt, ontroerd, geschrokken, nerveus, vrolijk, opgewekt, opgelucht, onzeker, moedeloos…… (tijdens coach-sessies werk ik graag met de GROK-kaarten om te helpen woorden geven aan wat er op dit moment, in deze situatie, speelt)

gevoelens

De jakhals voelt niet

Jakhals denkt dat hij voelt. En dat gevoel dat komt door jou, door al dat gedoe, omdat de ander hem dat aandoet, de situatie hem overkomt. Hij legt het buiten zichzelf.

Jakhals doet uitspraken als: Ik voel me in de steek gelaten, afgeschoven, de mond gesnoerd, te kijk gezet.

(Het klinkt alsof je er ‘…. door jou…’ achter kunt zetten)

Het is een uiting van gedachtes die volgen op de oordelen, verwijten en interpretaties. Jakhals draait erom heen, durft er niet naar toe.

 

Lukt het jou om even echt te voelen?

Kun je stilstaan bij dat wat er nu is? Misschien voel je je boos, ben je bang, voel je je machteloos of verdrietig, somber, onzeker of onrustig. Helemaal niet gek in deze tijd!

Juist door er naar te kijken, te erkennen, benoemen, er even te laten zijn, zal het weer gaan stromen. Dan komt er beweging. Het lost op. Je zult merken dat gevoelens (als golven) komen en weer gaan.

(Je herkent het vast dat je je na een huilbui opgelucht voelt).

En ik weet zeker dat als de boel weer kan stromen, je weer rust gaat voelen, ontspanning, opluchting, plezier. Ook in golven. Wees ermee, in het moment.

Dus: Laat de boel even lekker de boel en voel!! Dan kan het weer stromen en ben jij in contact met dat wat er is, in contact met jezelf!

De eerdere tips lees je hier terug:

tip 1: neem ff afstand
De eerste stap is om je gedoe op te merken en eruit te stappen, afstand te nemen.

tip 2: feiten, geen verwijten
Benoem wat je waarneemt. Concreet specifiek! Wat zie je, wat hoor je, wat merk je?

tip 3: benoem gedrag
Geef feedback op gedragsniveau in plaats van identiteitsniveau.